Algemeen
Om in aanmerking te komen voor één van de 66 huurappartementen dien je je online in te inschrijven voor de woning(en) van jouw voorkeur. Je kunt het aanbod bekijken in de woningzoeker om de details van de woningen te bekijken. Als je een account hebt aangemaakt op hureninalmanak.nl, kun je vervolgens in je online account de inschrijfformulieren gaan invullen.
De verhuur start maandag 20 januari 2025 10.00 uur en de inschrijfperiode loopt tot en met maandag 3 februari 2025 15.00 uur.
Je dient op de projectwebsite van Almanak een account aan te maken. Vul jouw gegevens in op de website en je ontvangt een bevestigingsmail waar je jouw registratie moet bevestigen. Gefeliciteerd, je hebt een account voor Almanak.
Indien je voldoet aan de voorwaarden, kies je jouw voorkeurswoning(en) uit. Dit doe je, door te klikken op ‘Aanbod’ in het menu. Je kunt per verdieping de woningen bekijken. Klik op een woning voor meer details en voor de plattegrond. Vervolgens kun je maximaal 10 woningen toevoegen aan jouw favorieten door te klikken op het ‘hartje’.
De inschrijving verloopt via het inschrijfformulier in jouw account. Tijdens de inschrijving geef je je woon- en werksituatie aan. Op basis van deze informatie bepalen wij welke documenten je via Datakeeper moet aanleveren. Meer over Datakeeper lees je in de volgende stap.
Er zijn er twee inschrijfformulieren beschikbaar: één voor middenhuur en één voor de vrije sector. Let dus op dat je het juiste inschrijfformulier gebruikt.
Alle inschrijvingen die vóór de sluitingsdatum volledig zijn afgerond, worden meegenomen in de toewijzing.
Het project Almanak bestaat uit 50 middenhuurappartementen , waarvan 2 friends-woningen en 12 vrije sector huurappartementen en 4 unieke stadswoningen.
Huren is zorgeloos en luxe. Je weet namelijk waar je financieel aan toe bent. Je hebt vaste maandlasten en geen uitgaven voor groot onderhoud. En het risico van waardevermindering van de woning ligt bij de verhuurder. Ook is huren flexibel. Je huurt een woning namelijk voor minimaal 1 jaar, waarna de overeenkomst opzegbaar is per eerste van de volgende maand, met 1 maand opzegtermijn. Daarnaast geniet je van een moderne duurzame woning, met een complete keuken met kwalitatieve apparatuur en luxe badkamer, en lage energielasten. Zonder daar zelf investeringen voor te doen. Is er eens iets stuk en is er een reparatie noodzakelijk? Dan staan wij voor je klaar!
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten of courtage.
De woningen van Almanak vallen in de middenhuur en de vrije sector. Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen voor deze woningen. Enkel voor sociale huurwoningen met een maximale huurprijs van € 900,07 (prijspeil 2025) kun je huurtoeslag aanvragen.
Een waarborgsom wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt (2 maanden waarborgsom) of wanneer je een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebt (1 maand waarborgsom). De hoogte van de waarborgsom staat in de huurovereenkomst
Je neemt natuurlijk jouw trouwe viervoeter of ander huisdier graag mee naar een nieuwe woning. Mits dit geen overlast veroorzaakt voor andere bewoners, is dit toegestaan. Zorg er dus voor dat jouw huisdier geen overmatig lawaai maakt, niet ontsnapt en geen schade aan de woning toebrengt.
Naar verwachting worden de woningen van Almanak Q2 2025 opgeleverd. Echter kan het oplevermoment door omstandigheden verzet worden, zoals bijvoorbeeld door het later aangeleverd krijgen van de bouwmaterialen of later aanleggen van de elektravoorzieningen door de gemeente. Een eerdere oplevering is natuurlijk ook mogelijk. Wij houden dit goed voor jou in de gaten en wanneer je bij ons een woning gaat huren, informeren wij je uiteraard tijdig over de sleuteloverdracht. Houd hier dus alsjeblieft rekening mee wanneer je de huur opzegt of jouw huidige woning verkoopt.
Je bent vast erg nieuwsgierig hoe de woningen er uit komen te zien! Wegens veiligheidsrichtlijnen op de bouw is het niet mogelijk om de woningen zomaar te bezichtigen. Om toch een goed beeld te geven van het uiteindelijke resultaat, plaatsen wij op deze website impressie beelden en plattegronden.
Mocht er toch een kijkmogelijkheid georganiseerd worden op de bouw of bij een modelwoning, dan wordt je daarvan op de hoogte gebracht.
Huurvoorwaarden & Inkomensvereiste
Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand.
Wij hanteren een inkomensnorm om je minimale inkomen te berekenen. Je bruto maandinkomen dient minimaal 3,5 keer de maandhuur te zijn.
1 contractant 3,5 x de kale maandhuur
2 contractanten Gezamenlijk inkomen 3,5 x de kale maandhuur
Gepensioneerden 3,5 x de kale maandhuur
Alle vaste inkomsten van een huur kandidaat worden meegeteld. Denk daarbij aan salaris, vakantiegeld, dertiende maand en (pensioen)uitkering. Jaarlijks fluctuerende bedragen worden niet meegenomen. Ook de inkomsten uit flex-, oproep-, en uitzendwerk worden niet meegenomen. Datzelfde geldt voor overwerk en onregelmatigheidstoeslag.
Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.
Als ondernemer kun je een woning huren als je minimaal 1 jaar een eigen onderneming hebt en aan de inkomensrichtlijnen voldoet. Er wordt o.a. gevraagd om de meest recente jaarrekening van een volledig boekjaar, opgemaakt door een accountant of administratiekantoor. Het resultaat (netto winst voor belasting) wordt gehanteerd als het jaarinkomen. Het gemiddelde van de netto winst uit de bedrijfsvoering over meerdere jaren wordt als bruto inkomen gehanteerd. Het is goed om te weten dat aan ondernemers een waarborgsom van 2 maanden kale huur wordt gevraagd bij het sluiten van de huurovereenkomst.
Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan. Tenzij aan deze eis wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door bijvoorbeeld ouders geaccepteerd.
Met uitzondering van de “friends-woningen” is het helaas niet toegestaan om de woningen te huren met woningdelers. Er wordt enkel verhuurd aan alleenstaanden, samenwonenden en gezinnen.
In project Almanak komen 2 friendswoningen welke tevens in het middenhuursegment vallen. Deze zijn specifiek bedoeld voor woningdelers. Voor deze woningen gelden naast de inkomensvoorwaarden de onderstaande criteria om in aanmerking te komen.
• Minimaal en maximaal twee huurders per woning
• De huurders blijven beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de te betalen huur, ook nadat één van de twee de woning heeft verlaten. Daarmee worden zij gelijkgesteld aan een stel, waarvan de relatie ook beëindigd kan worden.
• Geen duurzame relatie benodigd
• Inschrijving dient gezamenlijk ingediend te worden
• Minimale inkomensvereiste van 3,5 x de maandhuur
• Gezamenlijk bruto jaarinkomen niet hoger dan € 89.821 (prijspeil 2025)
Je betaalt naast de kale huur maandelijks servicekosten ter hoogte van € 65,- per maand. Dit zijn kosten die gemaakt worden voor het onderhoud en gebruik van de algemene ruimten.
Voor de appartementen met een parkeerplaats zijn naast de servicekosten voor het huurappartement ook servicekosten voor de parkeerplaats verschuldigd, ter hoogte van € 10,- per maand. Dit zijn kosten die gemaakt worden voor het onderhoud en gebruik van de stallingsgarage.
Houd verder rekening met de kosten voor privégebruik van water, energie en warmte, inboedelverzekering en (gemeentelijke) belastingen.
Nee. Houd er rekening mee dat je, door ondertekening van een huurovereenkomst een huurverplichting aangaat van minimaal 1 jaar.
Zodra de verhuur van start gaat, krijgen alle geïnteresseerden de mogelijkheid om zich online in te schrijven. Tijdens de inschrijving worden persoonsgegevens, informatie over jouw inkomen en eventuele vaste maandlasten opgevraagd. Deze informatie wordt gebruikt om te controleren of je aan de inkomensrichtlijnen kunt voldoen. Ter ondersteuning van de ingevulde informatie, upload je de gevraagde documenten in jouw dossier. Deze documenten tonen aan dat de door jouw ingevulde informatie klopt. Geschikte kandidaten worden vervolgens gematcht met de beschikbare woningen. Dit gebeurt op basis van de ingevulde gegevens, jouw voorkeurswoningen en eventuele toewijzingscriteria die vooraf kenbaar worden gemaakt. Indien er meerdere geschikte kandidaten voor één woning zijn, wordt er een digitale loting ingezet om de voorlopige toewijzing te bepalen.
Let op: 50 huurappartementen, inclusief de Friends-woningen, vallen in het middenhuursegment en zijn bedoeld voor de middeninkomens. Een middeninkomen is bij een eenpersoonshuishouden niet hoger dan € 67.366 (prijspeil 2025) en bij een meerpersoonshuishouden € 89.821 (prijspeil 2025). Daarnaast hebben de kandidaten met een urgentieverklaring op basis van beroepsvoorrang en doorstromers een voorrangspositie bij de toewijzing van maximaal 50% van de middenhuurwoningen. Dit zijn voorwaarden van de Gemeente Utrecht.
Middenhuur
50 appartementen van Almanak vallen in het middenhuursegment comform het Actieplan middenhuur van de Gemeente Utrecht. De voorwaarden van dit actieplan zijn van toepassing op de middenhuurappartementen in Almanak.
Middenhuur is voor wie te veel verdient voor sociale huur, maar te weinig voor vrije sector of koop. Bij het huren van een middenhuurwoning (kale huurprijs tussen de € 900,07 en € 1.214,12 per maand (prijspeil 2025)) in de gemeente Utrecht is een huisvestingsvergunning verplicht. Hierin staat dat je aan de voorwaarden voldoet om in zo’n woning te mogen wonen. Bijvoorbeeld dat je niet teveel verdient voor de woning. Zo zorgt de gemeente dat de woningen gaan naar de mensen voor wie ze bedoeld zijn.
Waar moet ik aan voldoen voor een middenhuurwoning in Utrecht?
– Je bent ouder dan 18 jaar;
– Je hebt de Nederlandse nationaliteit, een geldig legitimatiebewijs van de Europese Unie of van de Europese Economische Ruimte of een geldige verblijfsvergunning;
– Het inkomen van het huishouden is bij een eenpersoonshuishouden niet hoger dan € 67.366,- en bij een tweepersoonshuishouden niet hoger dan € 89.821,-.
– Je krijgt voorrang als doorstromer. Een doorstromer laat een zelfstandige sociale huurwoning in de regio Utrecht leeg achter.
- Je krijgt voorrang als je een urgentieverklaring van het Vierde Huis/ WoningNet kunt aanleveren waarbij je beroepsvoorrang kunt aantonen.
De woningzoekende die als hoofdhuurder daadwerkelijk en rechtmatig en niet op basis van de Leegstandwet een zelfstandige sociale huurwoning in de woningmarktregio bewoont, deze woning na verhuizing leeg achterlaat, en deze huurwoning is in eigendom van een verhuurder die via het via WoningNet/DAK verhuurt.
In de inschrijving kun je aangeven dat je een doorstromer bent. Dit dient bewezen te worden met het uploaden van een verhuurdersverklaring.
Let op! Een (studenten)kamer is op deze regeling uitgesloten en betreft geen zelfstandige woonruimte.
De gewijzigde Huisvestingswet 2014 maakt het verlenen van voorrang aan woningzoekenden die een vitaal beroep uitoefenen expliciet mogelijk en stelt hier ook eisen aan, namelijk dat er een tekort moet zijn aan deze beroepen in de gemeente én dat deze beroepen van vitaal belang zijn voor de lokale samenleving.
In Utrecht is ervoor gekozen om onder deze regeling de volgende sectoren aan te wijzen:
- In de zorg: Personen die werken in de directe (patiënten)zorg. Hier valt verplegend en verzorgend personeel onder en begeleidend personeel (die GGZ cliënten begeleiden) in de Maatschappelijke opvang"
- Bij de politie: Politiepersoneel die werkt in operationele sterkte bij politie-eenheid Utrecht, en een functie heeft welke volgens het Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie tot de Uitvoering wordt gerekend (personeel die op straat surveilleren)
- In het onderwijs: Leerkracht in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs of speciaal onderwijs, klasse assistent, onderwijsassistent of leraar ondersteuner
- Bij de brandweer: Vrijwillige brandweerkrachten die het diploma manschap A hebben
- In de kinderopvang: Pedagogisch medewerker en groepshulp
Lees meer over beroepsvoorrang op de website van WoningNet over beroepsvoorrang of doorloop het stappenplan op de website van WoningNet om te controleren of je in aanmerking komt.
Aan al onderstaande voorwaarden moet worden voldaan, om voorrang te krijgen
- Je hebt een vast contract. Of een contract voor minimaal 1 jaar.
- Je hebt een contract voor 24 uur per week of meer.
- De organisatie waarvoor je werkt, is gelegen in de gemeente Utrecht. Ook werk je in de gemeente Utrecht.
- Je woont buiten de woningmarktregio Utrecht. Of deelt nu een woning met anderen binnen de gemeente Utrecht.
WoningNet beoordeelt de aanvragen en stelt de Urgentieverklaring op.
Een aanvraag voor beroepsvoorrang dien je in bij WoningNet. Je kunt hiervoor de volgende website raadplegen. Dien je aanvraag tijdig in, de doorlooptijd is circa 8 weken, voordat de urgentieverklaring wordt afgegeven. De dossiers welke voldoen aan de gestelde huurvoorwaarden inclusief geüploade urgentieverklaring verkrijgen voorrang bij de toewijzing.
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande toewijzingscriteria. WoningNet heeft de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over de voorrangsgroepen en de verstrekking van de urgentieverklaring.
Ja, voor de middenhuurwoningen heb je een huisvestingsvergunning nodig. Wanneer je een middenhuurwoning hebt geaccepteerd, informeren wij je over de verdere procedure voor het aanvragen van de huisvestingsvergunning bij WoningNet én ontvang je het benodigde aanvraagformulier.
Inschrijven & Datakeeper
Wij streven er naar het verhuurproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Door het digitaal verwerken van je gegevens kunnen wij je sneller en efficiënter van dienst zijn. Zelf kan je alles vanuit huis organiseren. Vanzelfsprekend staan we je ook graag persoonlijk te woord en helpen wij jou, zowel digitaal als persoonlijk.
Datakeeper is dé datawallet om data te verzamelen, veilig op te slaan en te versturen voor consumenten. De oplossing zorgt ervoor dat de consument snel en simpel persoonlijke informatie kan verzamelen en met zijn makelaar kan delen. Kijk op www.datakeeper.nl voor meer informatie.
• Datakeeper behoudt een overzicht van al je dataverzoeken, zo weet je altijd met wie je wat gedeeld hebt.
• Het bespaart je tijd, je hebt zo al je gegevens bij elkaar zonder dat je je papieren administratie hoeft uit te pluizen.
• Je upload of verstuurt nooit meer het verkeerde document omdat je met Datakeeper precies weet welke gegevens van je gevraagd worden.
• Je kunt je data hergebruiken.
Om je dataverzoek in de Datakeeper-app te kunnen versturen heb je je bankgegevens, je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord en je identiteitsbewijs nodig. DigiD verplicht sinds 30 januari 2023 de sms-controle. Inloggen met alleen je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle aan hebt staan en vraag deze aan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
Datakeeper begeleidt je langs meerdere bronnen waar financiële gegevens over jou beschikbaar zijn. Ook je identiteits- en adresgegevens worden opgevraagd.
1. Identiteit (na toewijzing)
Je haalt je identiteitsgegevens op via de NFC-chip in je paspoort of ID-bewijs. Mocht je chip en daardoor het scannen onverwachts niet werken, dan word je naar een ander scherm geleid waar je foto's kunt maken van je identiteitsbewijs.
2. Je bank (na toewijzing)
Je haalt je bankgegevens zoals je IBAN en naam op bij je bank. Dit doe je gemakkelijk door bij je bank in te loggen en je IBAN te selecteren. Ook kun je bij je bank je woonlasten betalingscheck ophalen, dit zijn je betaalde vaste lasten van de afgelopen 12 maanden zoals je huur, VVE of hypotheek.
3. Belastingdienst
Je haalt je inkomensverklaring op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over inkomen van het afgelopen jaar.
4. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV) kan je jouw actuele salaris inzien. Je werkgever dient elke maand je verdiende bedrag aan te geven, waardoor deze informatie voor jou beschikbaar is.
5. Mijnpensioenoverzicht.nl (enkel bij gepensioneerden)
Je vindt al jouw pensioeninformatie op Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht om deze gegevens voor jou toegankelijk te maken.
6. Mijn Overheid
Op de website Mijnoverheid.nl kun je informatie verzamelen uit de bron: de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP bevat een groot aantal gegevens over jezelf. Bijvoorbeeld je voornamen en achternaam, je geslacht en je adresgegevens.
Datakeeper haalt de informatie uit betrouwbare bronnen, zoals bijvoorbeeld het UWV en de Belastingdienst. Vanuit het UWV wordt het maandinkomen opgehaald van het afgelopen jaar. Wanneer er een wijziging is in je (toekomstige) werksituatie, bijvoorbeeld een nieuwe baan waarvan de gegevens niet in Datakeeper tevoorschijn komen, stel de makelaar hier dan van op de hoogte door de meeste actuele arbeidcontract en/of werkgeversverklaring te uploaden.
Datakeeper is ontworpen om je gegevens op te slaan, te beheren en te beschermen. Datakeeper gaat uit van twee belangrijke principes:
1. Datakeeper voldoet aan de hoogste security eisen, op bankniveau. De Datakeeper-app slaat geen informatie op en zodra je data uit de app verwijdert, is het direct verwijderd van je telefoon.
2. Met Datakeeper bepaal je zelf wie jouw persoonlijke gegevens ontvangt, want jij hebt de controle.
Ja, je kan nog steeds Datakeeper gebruiken. We halen gegevens op bij de Belastingdienst over je laatst ingevulde belastingaangifte. Daarnaast gebruiken we de gegevens uit Datakeeper voor het controleren van je rekeningnummer, je BRP en de controle van je identiteit.
Kwaliteit en voorzieningen
De wanden in de appartementen zijn voorzien van vliesbehang en zijn gesausd. De wanden van het toilet en badkamer zijn betegeld. De plafonds zijn voorzien van wit spuitwerk. De wanden en plafonds in de meterkast en inpandige berging zijn onbehandeld.
De indelingen van de keukens vind je in de keukeninformatie in de woningzoeker.
In de vrije sector worden de Bruynzeel keukens, Atlas-serie, modern afgewerkt in wit met greeplijsten in mat zwart over de volledige breedte. De keukens zijn voorzien van een donker kwartsiet aanrechtblad met een enkele spoelbak en zijn uitgerust met ATAG inbouwapparatuur, waaronder een koel-vriescombinatie, recirculatie afzuigkap, combimagnetron, inductiekookplaat en vaatwasser. De keukens hebben een veegplint en een kwartsieten achterwand bij de kookplaat. De keukenopstelling bevat ook een dubbele hoge kast en een baropstelling.
In de middenhuur worden de Bruynzeel keukens, Atlas-serie, modern afgewerkt in wit, met mat zwarte greeplijsten over de volle breedte. De keukens zijn voorzien van een donker kunststof aanrechtblad met een enkele spoelbak en zijn voorzien van ATAG/ Pelgrim inbouwapparatuur, zoals een koel-vriescombinatie, afzuigkap, combimagnetron, inductiekookplaat en vaatwasser. Deze keukens hebben een veegplint en een RVS achterwand bij de kookplaat.
Let op: Vanwege mogelijke leveringsproblemen kan er worden afgeweken van de genoemde materialen en apparatuur. Dit is een algemene beschrijving van de materialen en er kunnen afwijkingen op typeniveau voorkomen.
De badkamers zijn volledig afgewerkt met sanitair van Geberit en kranen van Grohe. De badkamers zijn uitgerust met een inloopdouche met thermostaatkraan, glijstang en douchekop, Geberit wastafel met planchet en spiegel, handdoekradiator en het tegelwerk is van Mosa.
Bij de middenhuur wordt een keramiek planchet geplaatst en bij de vrije sector betreft het een glazen planchet.
Tegelwerk:
- In de middenhuur zijn de wandtegels 30x15 cm in glanzend wit.
- In de vrije sector zijn de wandtegels 30x60 cm in steenmat wit.
- De wandtegels zijn tot aan het plafond aangebracht.
- De vloertegels van Mosa zijn 30x30 cm in antraciet grijs, met 15x15 cm tegels in de douchehoek.
Let op: Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Er kunnen verschillen zijn per woning.
De woningen zijn uitgerust met een hangend wandcloset van het merk Geberit en een fonteintje met een toiletkraan van Grohe. Het tegelwerk is van Mosa.
In de middenhuur zijn de wandtegels 30x15 cm in glanzend wit.
In de vrije sector zijn de wandtegels 30x60 cm in steenmat wit.
De vloertegels zijn antractiet grijs.
De wandtegels zijn tot een hoogte van ongeveer 1,20 meter aangebracht.
Bij de huurwoningen worden de vloeren kaal opgeleverd. Bij de middenhuur zullen geen plinten aangebracht worden, bij de vrije sector is sprake van een witte MDF plint.
Zowel bij de middenhuur als vrije sector huur ben je vrij in de keuze van een vloerafwerking. Je dient deze zelf te voorzien met een voor vloerverwarming geschikte vloerbedekking. Voordat je een vloer aanschaft adviseren wij je goed te overleggen met jouw vloerenleverancier welke vloerafwerking geschikt is.
Onder harde vloeren zoals laminaat zal een ondervloer moeten worden aangebracht met minimaal 10 dB geluidsisolatie. Plavuizen, tegels en gietvloeren e.d. zijn niet toegestaan. Het is verplicht om de dekvloeren te voorzien van een vloerafwerking
Houd er rekening mee dat de aangebrachte vloer bij einde huurovereenkomst moet (kunnen) worden verwijderd, zonder schade aan te brengen aan de ondervloer.
De woningen worden verwarmd door middel van vloerverwarming. Dat betekent dat een vloerafwerking zoals laminaat, tapijt of PVC niet teveel warmte weerstand mag geven. De richtlijnen zijn:
- Vloeren los en zwevend van de wanden leggen
- Vloeren niet verlijmen
- Dunne ondervloer (folie) geschikt voor vloerverwarming gebruiken
De woningen worden verwarmd door middel van een collectieve EQw installatie. Deze installatie kan verwarmen, koelen en levert warm tapwater. Koelen is alleen in het zomerseizoen beschikbaar boven een bepaalde buitentemperatuur. De installatie kan de temperatuur in de woning dan met 2 á 3 graden verlagen t.o.v. een niet-gekoelde woning.
Dit systeem werkt op basis van elektrische (water/water) warmtepompen en in de buitenlucht opgestelde drycoolers in combinatie met een afleverset in iedere woning. De afleverset bevindt zich in de berging en is voorzien van een warmtewisselaar voor het warme tapwater en een meter.
De collectief opgewekte warmte en koude wordt in een centrale ruimte opgeslagen en van daaruit geleid naar de woningen. Het verbruik per woning kan worden afgelezen op een meter die is verbonden aan de afleverset. Op basis hiervan kan op individuele basis de verbruikte energie worden afgerekend. Voor het verbruik van energie zal de verhuurder een voorschot energie/stookkosten in rekening brengen die wordt verrekend met een jaarafrekening. Er hoeft hiernaast geen energiecontract te worden gesloten voor warmte/koude met een externe leverancier of stadsverwarming.
Ja, er wordt in ieder huurappartement een WTW (warmteterugwin) installatie geïnstalleerd.
Bij Almanak is sprake van 52 parkeerplaatsen. Er is een parkeervoorziening in de kelder, op -1 en -2. De vrije sector huurappartementen worden inclusief een parkeerplaats verhuurd. Bij de middenhuurappartementen zijn de parkeerplaatsen gekoppeld aan enkele woonadressen. Kijk dus goed in de woningzoeker of het appartement in- of exclusief parkeerplaats wordt aangeboden. Bij de middenhuur is de huurprijs van € 80,- per maand voor de parkeerplaats niet in de genoemde huurprijs inbegrepen.
De parkeerplaats en woonruimte zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is hierdoor niet mogelijk om van de huur van de parkeerplaats af te zien. Bij de huuropzegging van de woning zal de huur van de parkeerplaats van rechtswege worden beëindigd.
Het is nu en in de toekomst niet mogelijk om een parkeervergunning bij de gemeente Utrecht aan te vragen voor de appartementen van Almanak.
In Leeuwesteyn is nu nog sprake van gratis parkeren in het openbaar gebied. De verwachting is dat in de periode vanaf 2026-2030 betaald parkeren zal worden ingevoerd. Voor verdere informatie verwijzen we je naar de website van de gemeente Utrecht.
Fietsen kunnen in de gezamenlijke fietsenstalling op -1 worden gestald.
De appartementen worden exclusief separate berging verhuurd. In de appartementen is een inpandige berging aanwezig. Fietsen kunnen worden gestald in de gezamenlijke fietsenstalling op -1.
De opbrengst van de zonnepanelen is ten behoeve van het elektraverbruik van de algemene ruimte en centrale voorzieningen.